tisdag 27 maj 2008

"Storsatsning på kurdiskt välstånd"

På SvD:s hemsida kan man läsa artikeln "Storsatsning på kurdiskt välstånd"
Men frågan är om det verkligen är en "storsatsning"?
Så vad innebär denna satsning? Jo att man bl.a. bygger en damm i den flera tusen år gamla kurdiska staden Hasankeyf.
Syftet med bygget är få billig energi till industrierna i västra Turkiet.

Enligt SvD:s artikel så bidrar det till mer jobb för kurderna, men det skrivs inte om att uppemot 55 000 kurder rlorar sina hem pga. bygget.
En stor majoritet är emot detta projekt, här finns lite intressanta länkar att läsa.

STOP ILISU
Jean Lambert Green MEP for London

Ett pressmeddelande tidigare om bygget av Ann-Margarethe Livh (V)

"Den flera tusen år gamla staden Hasankeyf som ligger mellan floderna Eufrat och Tigris i den turkiska delen av Kurdistan hotas av utplåning. Den turkiska staten planerar en gigantisk utbyggnad av ett damm och kraftverkssystem i Kurdistan, vars primära syfte är att få billig energi till industrierna i västra Turkiet. Dammbygget i Ilusi som den turkiska staten vill forcera fram kommer att lägga Hasankeyf under vatten.

Hasankeyfs historia sträcker sig tillbaka till 7500 -5000 år före Kristus och är en stad med ovärderliga kulturskatter. De olika folkgrupper som lever i området, kurder, syrianer och turkar, som satt sin prägel på staden, har ingen chans att påverka eller stoppa dammbygget.

– Jag är övertygad om att Hasankeyf skulle ha stått på FN: s världskulturarvslista och varit en stor turistattraktion om det inte hade legat i den kurdiska delen av Turkiet, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholm. Tusentals människor kommer att förlora sina möjligheter till försörjning utan att de har några som helst demokratiska möjligheter att påverka beslutet.

– Detta riskerar bli ett av de värsta ingreppen på miljön någonsin i regionen. Stora delar av det ekologiska systemet kommer att raseras, säger Jens Holm, EU-parlamentariker för vänsterpartiet och den förenade vänstern (GUE/NGL) i EU-parlamentet. Jag kommer omedelbart att ta upp frågan med EU: s ledning. Om det finns europeiska företag involverade uppmanar jag dem att dra sig ur fortast möjligt"

RÄDDA HASANKEYF!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen någon som säger hur det verkligen ligger till.

Anonym sa...

Hasankeyf kommer att skyddas.

Åsna!

Anonym sa...

Bra blogg mannen!

Andreas Jonson sa...

Osman

Åsna?
Om du vill att jag ska publicera dina kommentarer i fortsättningen uppskattar jag att du håller god ton, tack!

Anonym sa...

osmans fula tryne gör sig än en gång känt i den svensk-kurdiska bloggvärlden. En barbarisk psyokopat som hellre vill napalmbomba qendilbergen (http://fredrikmalm.blogspot.com/2008/05/kostsam-kupp.html) än att fredsförhandlingar med KCK inleds! Behöver jag säga mer än så?

I sammanhanget är det passande att också länka till Historikern, författaren och kurdvännen Gordon Taylors blogg, The Pasha and the Gypsy: http://pashagypsy.blogspot.com/2008/05/stones-of-chal.html

Gordon skriver om hur Turkiet gör livet för kurder odrägligt till den grad att de blir tvungna att flytta. Samt om hur kurdiska tusenåriga kulturskatter smulas sönder med illvilja av turkiska fascister. Lägg till Gordons blogg i din länksamling Andreas!

Anonym sa...

Om Hasankeyf kommer att slyddas så kan inte dammen byggas, eller har Erdogan någon genialisk plan på hur kulturskatten ska räddas? I så fall, varför har han inte delat med sig av denna förträffliga idé som kan bringa klarhet i debatten? En ska också komma ihåg att Erodgan är en mycket skicklig politiker och populist, ingen tror väl på fullaste allvar att han åker till Amed (Diyarbakir) och säger "Tjena brosan, jag tänker sabotera en av kurdernas största kulturskatt, visst är det nice? Åh juste, rösta på mig: Jag har inget samvete, helt ärligt!"

Jag skulle inte tro det.

Anonym sa...

Ann-Margarethe Livh och du Andreas ska ha en eloge för att ni uppmärksammar den Turksiska fascistregimens systematiska mord på den kurdiska kulturen. Fortsätt så!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

En dåres sista utväg är verbala påhopp och dylik smutskastning. osman har befunnit sig i det stadiet ett bra tag nu och inte mycket talar för att han ska kravla sig ur det heller.

Andreas Jonson sa...

abbe:
Visst jag lägger till den bland min länklista, tack för tipset!
Vi får vänta och se vad som händer och hur omvärlden agerar, detta bygget måste självklart stoppas.

Osman:
Återigen använder du svärord mot mig och kallar mig för "k*ksugare", jag väljer att radera din kommentar, väldigt omoget!

Anonym sa...

Kalla en meningsmotståndare för k**sugare visar vilken typ av person osman verkligen är. Det är riktigt pinsamt att bevittna hans inlägg. Till råge på allt så låtsas han vara städad och civiliserad, vilken hycklare.